Tartu, Raadi kalmistu ja Kärde mäe preili 14.07. 2013

Retrospektiiv koos tolmu pühkimisega plaadiriiulilt

Pühapäeval sain võimaluse külastada Silvi Vraidi mälestuskontserti Tartu laululaval. Kuna tunnen ennast suure massi hulgas ebamugavalt, välja arvatud laulupeod ja Viru Folk, pole ma eriti väliürituste külastaja. Seekord oli kõik teisiti. Ma lihtsalt ootasin rahvast. Alguses oli meid vähe ja enamus hoidis päikese eest varju. Kuid korraga oli laululava täis. 




Silvi Vrait on minu põlvkonna naislaulja - sümbol. Seitsmekümnendad jagasid meid kahte lehte. Üks osa andis südame Anne Veskile või Marju Länikule. Mina olin see teine osa ja minu hing kuulus Silvi Vraidile ning Fixile. Tegelikult oli midagi juba varem. Koos esimese tõelise armumise ja pettumusega tuli minu ellu ÜKS laul. Tahan arvata, aga pole kindel, et just selliste sõnadega  loo lindistasin telekast aastal 1972 

Jah ma olen siin, olen siin aja serval
On mu süda siin, minu sees sinu kõrval
Siin on see mida aeg teiseks ei tee

Selliseks ma jäin nagu näin 
olen endine ja endiseks kui saad
Võta mind just nii nagu näin 
sest et siia jään ma

Jah ma olen siin kus on ruumi ka tuultel
On mu suudlus siin ja see on sinu huultel
Siin on see mida aeg teiseks ei tee

Selliseks ma jäin nagu näin 
olen endine ja endiseks kui saad
Võta mind just nii nagu näin, 
sest et siia jään ma

Jah ma olen siin sina tõid mind kord siia
Kui mind poleks siin sa ei saaks tulla iial
Siin on see mida aeg teiseks ei tee

Selliseks ma jäin nagu näin, 
olen endine ja endiseks kui saad
Võta mind just nii nagu näin 
sest et siia jään ma

Jah ma olen siin poleks mind poleks sindki
Jah ma olen siin poleks sind poleks mindki
(olen otsinud netist sõnade autorit, kuid pole leidnud) 

Edasi tuli FIX. 
Esimene kohtumine ansambliga toimus ilmselt kolhoosi jaanitulel. Abikaasa pakkus aastaks 1977. See oli võimas. Ega ma lugude pealkirju teadnud, ikka ridade järgi:
....on neetult ränk see mäkketõus ja kahtlema pead oma jõus, vaev on liiga suur, surub ligi maad, liialt jõudu nõuab
...veel avatud on, veel avatud on uksed
....Ulila, Ulila, siin on aed, kus magab armastus

1979 ilmus esimene plaat. ......
Hankisin selle tutvuse kaudu. FIX koos Silvi Vraidiga läks üha paremaks.
.......

Tegelikult ma ei tahtnud mingit ajalugu kirja panna. See lihtsalt oli see aeg, mil mulle (minu arust Queenilik) selline vokaalne ansambel hirmsasti meeldis. Sobib tänaseni. Möödunud suvesimmanil rokkisime täiega, sest minu najal vaid seisab see terve tsirkus koos.
Need lood on kuidagi arukad, sõnad pole mingi "tilulilu" vaid just selle ajastukajaline tabamus. Pihtas! Täppis! Mõned minuvanused ei saanud aru, mida ma FIX-is leidsin. Minu jaoks oli seal uskumatu kooskõla. Harmoonia. 
Sellepärast on minu Silvi Vrait eelkõige FIX. 



Hiljem ma enam niipalju eestikeelset levimuusikat ei kuulanud. Ka praegu tunnen, et tähtis pole lugude paljusus, vaid laulust saadav emotsioon. 

Ilmselt olen jõudnud ajajärku, kus mälestused on tähtsamad, kui unistused. Sellepärast pühkisin plaadiriiulilt tolmu. Mälust ka. 

Raadi kalmistu
Kui juba Tartusse tuldud, siis miks mitte 

....
...

Päris keeruline oli orienteeruda



...
...
....
...

...

Lisaks tuntud nimedele pildistasin mõnd  "minu eri" st. huvitavaid hauatähiseid

...

suur, suurem, kõige suurem


Kärde mägi

Kuna suvi hellitas meid, siis valisime ujumiseks Saadjärve. Pärast värskendust polnud ronimine raske

...

Preilikivi Kärde mäel
Siin leidis viimse puhkepaiga Stackelbergide vanim tütar Margarete (Rita) 1882-1903. Preili surma asjaolud jäid ebaselgeks. Legend räägib, et preili armus talupoissi ja uputas ennast õnnetu armastuse pärast Linajärve Kärde mäel. Mäele oli plaanitud perekonna rahula, kuid Rita jäi ainukeseks. Hauaplaadi leidis Kärde küla elanik 2013.a. kui ta koduaias keldri katust maha võttis. plaat oli üle 60 aasta kadunud. Plaadi tükid olid heinte sees peidus kirjutab ajaleht Vooremaa.
Praegu preilikivi nime all tuntud kivil on perekonna vapp. Enne sõda oli seal alles suur must rist ja hauaplaat, mis punaarmee tulles hävitati.
Selline õnnetu lugu tänase päeva lõpetuseks.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Siber ja karulauk ( Kunda, Kunda mõis, Siberi küla) 6. mai 2012

Ussikuningapäev või Markusepäev (Tudulinna kalmistu, iisaku, Kauksi) 25.aprill 2013

Järvamaa ( Järva-Madise, Vargamäe, Albu) 15,aprill 2012